yaniekvanaken.reismee.nl

Ogoh Ogoh

Selamat pagi!

Ik heb veel dingen meegemaakt in de afgelopen week. Zoals de meeste van jullie wel hebben gehoord is er op woensdag 22 maart een aardbeving geweest in Bali. Dit was behoorlijk schrikken. Ene moment lig je heerlijk te slapen en het andere moment zit je rechtop in bed met een hartverzakking omdat je eigenlijk niet weet wat er nou gaande is. Het leek net alsof alle ramen ieder moment uit de muren zouden vallen. Voor mijn gevoel duurde het ongeveer een halve minuut maar of dit ook echt zo is weet ik niet. Uiteindelijk hoorde we via de mensen in Nederland dat het een aardbeving was van 6.4 op de schaal van richter. Zelf hadden we niet in de gaten dat het zo’n sterke aardbeving was. Gelukkig hebben we nergens schade en is er verder ook niets gebeurd. Een ervaring is het zeker, maar geen ervaring die ik vaker mee wil maken.

Even heel iets anders. Blijkbaar heb ik een Balinese naam. Iedere keer als ik me ergens voorstel word het wel gezegd. Dit is denk ik ook de reden dat mijn naam altijd heel makkelijk onthouden word en goed uitgesproken word (helaas lukt schrijven niet). In Bali kennen ze officieel maar 4 namen. De eerstgeborene heet Wayan, de tweede heet Made, de derde heet Nyoman of Komang, en de vierde heet Ketut. Als je meer dan 4 kinderen hebt, begin je gewoon weer opnieuw met de namen (kind 5 heet dus weer wayan). Terugkomend op mijn naam. Wayan word vaak afgekort naar Yan. Daarnaast word een man vaak I Wayan genoemd en een vrouw Ni Wayan. En, daar komt ie, met de afkorting en omdat ik een vrouw ben krijg je dus Yan Ni. Weer wat geleerd!

Op maandag 27 maart was er een groot feest dat in de avond plaats vond. Als voorbereiding op dit feest maakt de lokale bevolking een Ogoh Ogoh. Dit is een groot beeld van een god. Vervolgens gaan ze tijdens dit feest een soort optreden geven met deze Ogoh Ogoh’s om de boze geesten van het eiland te jagen. Uiteraard word de Ogoh Ogoh gewoon door mensen gedragen. Wij werden uitgenodigd om te helpen met het dragen, dit hebben we natuurlijk ook gedaan! Onze Ogoh Ogoh was de god Varuna, god van de oceaan (zie foto). Echt een leuke ervaring, tijdens dit optreden ben je met zo’n 10 man als een gek aan het rondrennen terwijl je zo’n groot ding aan het tillen bent haha. Normaal gesproken zijn er geen vrouwen die helpen met dragen. Je kon merken dat ze dit niet gewend zijn, iedereen keek mij en Carolien verbaasd aan dat we mee deden. Ik hoop een deze dagen een filmpje te krijgen waarop ik onze ‘dans’ kan laten zien. Dit zal ik dan ook op deze site zetten. Op dinsdag 28 maart was Nyepi Day, Bali’s day of silence. Dit is een heilige feestdag dat gezien word als het Balinese nieuwjaar. De reden voor deze stilte dag is als volgt: Wanneer de boze geest Ogoh Ogoh neerdaalt in Bali tijdens Nyepi, besluit het dat Bali onbewoond is en laat de boze geest het eiland voor weer een jaar alleen. Deze stilte dag houd dus ook voor ons in dat we niet mochten praten (of ja, de lokale mensen mochten t niet horen), geen lampen aan ’s avonds en niet het huis uit. Gelukkig konden we overdag goed voor school werken dus we konden de tijd wel nuttig besteden.

Van donderdag tot en met zaterdag zit ik samen met Carolien op het heerlijke eiland Gili Trawangan. Ik ben benieuwd hoe het hier is, en uiteraard vertel ik hier weer over de volgende keer.

Hier een site met nog wat kleine details over Nyepi day: http://sandymeetsworld.com/infographic-dos-donts-nyepi-balis-day-silence-2017/

See you next time! - Yaniek

Reacties

Reacties

Hetty Messink

Ha Yaniek nou nou spannende dingen mee gemaakt maar een aardbeving daar zit je echt niet op te wachten dan zijn er wel leukere dingen.Zo te horen bevalt het je prima.En onderneem je ook veel als de mogelijkheid er is.Nou doe maar lekker gen u et er maar van dit pakken ze je niet meer af.En veel plezier op het eiland Gili Trawangan.Lfs.en gr.Hetty en Henk Messink.xxx.

Claudia

Heey Lieverd
Wat mooi en fijn om te lezen dat het je zo goed gaat.
Soms wat minder leuke dingen, zoals de aardbeving. Ik was blij dat je het me gelijk hebt laten weten en dat alles goed was. Toen ik het later op de radio hoorde schrok ik gelukkig niet meer.

Leuk dat je deze dagen wat leuks gaat doen. Met de boot na de Gili Trawangan eilanden. Heerlijk een paar dagen erop uit. Ik hoor de verhalen wel weer.
Geniet er nog lekker van. Over een paar weken mag je het me allemaal laten zien . Tot gauw xxx

Susan

Hoi yaniek
Wat een leuke en spannende dingen maak je mee! Geniet er maar lekker van en de gili eilanden zijn super relaxt! (Heb ik net van een vriendin gehoord wie er vorige week zat)
Groetjes susan

Robert

Hoi Hoi,,,Yaniek je zult wel denken,ik hoor helemaal niks van Roberto maar fijn om te horen dat het goed gaat,was even wat minder door de aardbeving maar dan heb je dat ook eens mee gemaakt toch,altijd schrikken ik gloof het helemaal hoe je daar gevoeld heb.En ook leuke foto's heb je gestuurd.Nou en hoop dat je een paar leuke dagen daar op de Gili eilanden heb.Dus weer genieten en natuurlijk ons weer leuke foto's sturen.Nou verder met mij gaat het goed moet alleen wat aan die ouwe lullen benen laten doen,hoor maandag waneer ik geholpen word.En dan helemaal weer benen van achttien ha ha ha.Nou Yaniek genieten en wij horen wel weer van je.Dikke knuffel Roberto

Gerda

Hoi Yaniek,
Wat een mooi verhaal en een hoop ervaringen rijker!
Maar die van de aardbeving moet je niet meer meemaken!!
Gelukkig nu weer ontspannen en genieten van alle nieuwe dingen die op je pad komen.
Geniet ervan en ik lees het volgende avontuur weer gezellig mee.
Lieve groetjes van Gerda

Ben

Daag Yaniek, bedankt voor jouw bericht. Je bent er nogal druk mee. Fijn te lezen dat het goed gaat en ik zie het ook wel aan de foto's, heel mooi! Met die aardbeving dat was natuurlijk wel schrikken, maar jullie zijn er gelukkig zonder kleerscheuren afgekomen en de boze geesten zijn nu ook weer weg? Dan kan er weinig meer gebeuren. Yaniek, nogmaals bedankt en nog veel plezier en succes met de studie. De hartelijke groeten van Ben.

miranda

wat een ervaringen doe je op. Helemaal geweldig.

Juanita

Hey Yaniek!
Wat een avonturen weer! Never a dull moment. En wat een kleuren allemaal. Ziet er prachtig uit. Fijn dat jullie hard werken kunnen afwisselen met genieten van dat mooie eiland.????????

maria

Hoi yaniek

Had je laatste mail gemist(zal wel mijn schuld zijn) Meid wat ben ik een beetje (veel)jaloers op jou zeker omdat het allemaal zo bekend is voor mij, vandaag leuke middag gehad met je moeder bij Roel ze is door mijn broer een beetje bij gepraat over het mooie Bali. geniet er nog van Groetjes Maria en ook van Arnold

Petra

Wat leuk dat je mee kon doen met het Ogoh Ogoh feest, mooi om ook die bijzondere momenten van zo dichtbij te kunnen meemaken en er ook deel van uit te maken. En ik ben heel benieuwd hoe je Gili Trawangan gaat vinden, lijkt me ook echt heel erg leuk. We horen het wel weer. Liefs

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!